Závěrečný projekt Czechitas:Vyhledávač kočárků

07.03.2018

print("Kočárky")

Toto je naše závěrečná práce v rámci Digitální akademie Czechitas. Práce je rozčleněna na část "Jak to celé začalo", kde najdete příběhy o tom, jak jsme se dostaly k Digitální akademii, co nás motivovalo a co nás to naučilo. Následuje krátký popis s cíly našeho projektu. Další částí je "Jak to celé probíhalo" a tam se můžete podívat, jak jsme postupovaly a jak šli naše jednotlivé fáze za s sebou - s čím jsme bojovaly, co nám šlo a jak jsme nad celým projektem přemýšlely. Na konci najdete krátké shrnutí všech nově objevených programů. Budeme rády za zpětnou vazbu, jak se Vám náš projekt líbí.

Jak to celé začalo

Příběh Katky:

Chvíle kdy jsem věděla, že se přihlásím do Digitální akademie (DA), byla pro mě "znamením". Na jednom z MashUpu v Impact HUBu Ostrava mě zaujala prezentace Irči Pláteníkové z Czechitas. Tou dobou jsem byla v situaci, kdy jsem věděla, že již do konce těhotenství nebudu moci pracovat a chci něco udělat pro sebe a svůj rozvoj. IT byla také oblast, která mě lákala a jedna z věcí, kterou jsem chtěla dělat již od volby školy.
Mé obavy, když jsem s hlásila do DA byly, zda to zvládnu i když nejsem technický typ a do této chvíle jsem ovládala počítačové znalosti pouze jako běžný uživatel, který zvládá excel, word a power point. O příkazové řádce jsem věděla, že je to černá obrazovka, kde se něco píše :).
Když jsem jako vánoční dárek (DA začínala 18.1.) dostala knihu Python3 říkala jsem si, že čtu něco co je napsané jiným jazykem a určitě pro zkušené senior programátory a uvažovala jsem nad tím, jak ty věci může někdo chápat. Nyní po digitální akademii už vím, o čem se zde píše.

Následující dva měsíce hodnotím jako velké dobrodružství, které mi dalo základ do té doby pro mě neznámých programů, postupů a hlavně mnoho zajímavých kolegyň, lektorů a firem. Na zahájení jsem se seznámila s Ivčou, kdy jsem byla nadšená z toho, že ji zaujal můj nápad a hned jsem věděla, že s budeme vzájemně doplňovat a budeme skvělá dvojice. Na zahájení jsem poprvé slyšela o firmě KvikyMart u které mě zaujalo "přirozené" pracovní prostředí a vstřícnost všech pracovníků. Poté co jsem měla možnost prostřednictvím našeho mentora Martina poznat firmu blíže, se mi vše potvrdilo.
Tuto akademii doporučuji každé z Vás. Ať už chcete rozšířit své obzory, rozvinout jiný druh myšlení, mít možnost změnit svou kariéru, poznat nové lidi.. tak toto a mnoho dalšího Vám digitální akademie Czechitas může přinést.

Příběh Ivči:

Do digitální akademie jsem se přihlásila po přibližně 5 letech na rodičovské dovolené. Když si ke mně při první hodině přisedla nastávající maminka Katka a začala mluvit o svém projektu "vyhledávače kočárků", zaradovala jsem se, že snad využiji zkušenosti nabyté mateřstvím. Když se pak do našeho týmu přidal i Martin z KvikyMartu, pustily jsme se do toho. Přiznám se, že začátky pro mě byly velice těžké a že jsem měla sem tam byla i chuť to vzdát, ale naštěstí je Katka typ člověka, který dokáže povzbudit. A tak jsem "restartovala" mozek a svůj volný čas začala místo u tv, trávit u pc ☺. Když pak po sql, které mi do oka moc nepadlo, přišel python společně s Lumírem, přišly chvíle, kdy jsem se na čas u klávesnice začala i těšit. A i když vím, že jsem teprve na samém začátku, vidím v tom jednu z cest, kudy může vést má budoucnost. Díky digitální akademii jsem začala smysluplněji využívat svůj čas, poznala zajímavé lidi nejen z řad lektorů a mentorů, ale i kolegyň z kurzu, a poodhalila kouzlo programů, o kterých jsem neměla ani ponětí.

O čem nás projekt je

Náš projekt již od začátku nebyl standardní závěrečnou prací a o to větší výzva. Důvodem, proč jsme začaly vytvářet vyhledávač kočárků je, že v dnešní době není na trhu vyhledávač, který by poskytl komplexní databázi se zásadními informacemi, které rodič(e) potřebují znát před výběrem ideálního kočárku pro sebe a své dítko. Toto je naše osobní zkušenost a zkušenost ostatních rodičů, kteří z našeho okolí toto téma řešili. Cílem našeho projektu bylo zjistit, jak je toto možné prakticky vytvořit, co je k tomu potřeba a zda je v našich možnostech to udělat s našimi (ne)znalostmi webu a programování. Co nás motivovalo byla podpora a pozitivní reakce našeho okolí.

Jak to celé probíhalo

1.fáze - Co vlastně chceme?

Jako první jsme začaly uvažovat nad tím, co může být cílem našeho projektu. Napadlo nás více možných cílů: zda je tento bussiness plán reálný či již konkrétní vyhledávač ? Vyhrálo vytvoření konkrétního vyhledávače, protože jsme věděly, že za námi stojí naše zkušenost,příběh a existence tržní mezery a zkušený mentor.

2.fáze - Myšlenková mapa

Díky našemu mentorovi jsme si rozčlenili naši práci na jednotlivé kroky a prvním krokem bylo vytvoření myšlenkové mapy filtrů. Toto bylo podkladem pro strukturu databáze. Zde jsme využily Vision Studio a výsledek můžete vidět viz.níže.

3.fáze - Tvorba databáze a tabulky v SQL

Již jsme měly vymyšleno, jaké data v potřebujeme v databázi a věděly jsme, že budeme pracovat se cvičnými daty (z časových důvodů). Nyní nás čekala tvorba databáze a tabulky v SQL. Lekci SQL jsme sice již měly za s sebou, to nebránilo naší nervozitě a pochybám. Zde jsme také myslely na správné nastavení datových typů pro správnou další práci. Také jsme měly na paměti základní pravidla, které jsme se naučily a to: nepoužívání diakritiky, mezery, výstižnost pojmenování sloupců apod. Níže můžete vidět výsledek a celý příkaz pro vytvoření (pokud chcete ověřit funkčnost).

4.fáze - Cvičné data

Pro vytvoření cvičných dat jsme využily web (https://www.generatedata.com), který nám poradil nás úžasný mentor a zde to pro nás byla fatamorgána, jak během pár minut vytvoříte libovolné množství dat, na kterých se můžete učit. Samozřejmě, v dnešní době je spousta dat a možností, ale pro nepolíbeného člověka je toto jedno z mnoha překvapení, které objeví až při bližším studiu.

5.fáze - Import dat

Nyní nás čekal import dat. Zde jsme nečekaly, že budeme mít komplikace, které jsme měly. Hodně nás to naučilo. Googlily jsme chyby, které nám SQL stále házelo..Když jsme již po 2 hodinách viděly novou červenou chybou, error a stále jsme opravovaly syntaxi a říkaly si, co ještě musíme opravit, tak jsme se rozhodly, že to necháme na další den a ejhle:Ráno moudřejší večera. Jeden klik a data byly tam.Vzhledem k tomu, že jsme si data připravily jako cvičné, odpadl nám krok čištění dat. Zkušebně jsme zde vyzkoušely 1 select, zda to vybere správný kočárek a vše funguje, jak má.

6.fáze - Propojení MSSQL a Python

Nyní následovala pro nás zlomová fáze, po které příšla euforie :). Tématem nyní bylo: propojení MSSQL a Python 3. Často jsme slýchaly:"Proč to neděláte v MySQL ? Tam je propojení jednoduché..". Pracovaly jsme v tom, co jsme se učily a byla to pro nás výzva. Všechno přeci jde a zvlášť v dnešní době. Jen je na to potřeba přijít. Uznáváme, že jsme na to nepřišly samy..pomohl google a diskuze na toto téma. Důležitým závěrem je, že během 2 řádků v Pythonu jsme to měly :).
Zde si dovolím "vtipnou vsuvku": Opsala jsem si z Googlu dané 2 řádky a spustila to...a nic mi to nehlásilo, žádná chyba. Zavolala jsem si proto k sobě jednoho z koučů a ptám se ho, zda neví, co se děje, protože mi to neháže žádnou chybu..a on mi na to říká..No ty jsi totiž už tam..máš to."
A jak vypadaly ty 2 "zázračné" řádky ? Posuďte sami níže..

import pyodbc con = pyodbc.connect(Trusted_Connection='yes', driver = '{SQL Server}',server = 'JANA-NTB\SQLEXPRESS' , database = 'Kocarky')

7.fáze - Vytváření vyhledávače v Python

Aktuálně jsme byly přibližně v polovině. Měly jsme cca 14 dní práce za s sebou, kdy jsme pracovaly na filtrech, databázi, datech a nyní nám zbývalo přibližně 14 dní do konce Digitální akademie, kdy jsme měly odevzdávat závěrečnou práci a nás čekalo to klíčové. Vytvoření filtrů v Pythonu tak, abychom se klienta správně zeptaly, on nám odpověděl a my mu "vrátily" daný kočárek splňující jím zadaná kritéria. Věděly jsme, že k tomu použijeme to, co jsme se zatím naučily tzn. řetězce, slovníky, seznamy, cykly a nyní to zbývalo "napsat".

Tak jako Python čte řádky postupně, i my Vám zde popíše jednotlivé syntaxe, jak jdou za s sebou.

Celkově máme 29 kritérií filtrů, proto jsme na základě rady mentora Martina dali klientovi na výběr, podle jakých kritérií se chce rozhodnout. Tak jako každý kód i tento by se dal napsat určitě více způsoby. Víme, že při větších časových možnostech ho můžeme "učesat" a zdokonalit. Nastává ta zlomová chvíle: FUNGUJE TO !

Nyní bylo zapotřebí si nachystat šablony pro následné hodnoty z SQL.

Posledním krokem bylo propojení s SQL, kde se požadovaná hodnota vrátí z databáze SQL

Nyní klient dostane svůj kočárek dle daných kritérií. Nemusel procházet weby, recenze, e-shopy.

V tomto kroku náš projekt v digitální akademii končí. Dalšími fázemi budou webové stránky, kde následně propojíme Python s HTML. Tyto kroky jsou pro nás zatím velkou neznámou, ale věřím, že díky podkladům od našeho mentora se v dalších měsících můžete těšit na fungující vyhledávač, který vznikl díky projektu Czechitas a pomoci našeho mentora Martina. 

K projektu jsme využili nově nabyté zkušenosti z programu Python, MSSQL, Jupyter, Sublime.
Vědomosti z PowerBI, Snowflake, Rka, Kebooly jsme k projektu sice nevyužily, ale víme, že existují :).

Přínosem tohoto projektu pro nás je:

  • vytvoření funkčního backgroundu pro webový prohlížeč
  • znalost fungování webu, programování a kde hledat případnou pomoc
  • navázání kontaktů

Hlavním přísem je vytvoření podkladu pro podnikatelský záměr.

Ještě jednou děkujeme všem, kteří se na této akademii podíleli. Jak jsme již psaly, těšíme se na Vaše reakce. Naší závěrečnou práci Vám jako celek můžeme poskytnout k nahlédnutí ZDE .


Katka a Ivča

z Ženy Matkou - Kateřina Knap
Všechna práva vyhrazena 2018
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky